Selasa, 20 Julai 2010

hidayah benda termahal






And those who, when they commit an immorality or wrong themselves [by transgression], remember Allah and seek forgiveness for their sins - and who can forgive sins except Allah ? - and [who] do not persist in what they have done while they know.


Tafsir al-Jalalayn
And who when they commit an indecency, a despicable sin such as adultery, or wrong themselves, with less than that, such as a kiss, remember God, that is to say, His threat of punishment, and pray forgiveness for their sins — and who, that is, none, shall forgive sins but God? — and who do not persist, persevere, in what they did, but have desisted from it, knowing, that what they did was sinful.
{3:135}






setiap manusia melakukan kesalahan , dosa , kezaliman pada diri sendiri ,
tetapi
apa yang membezakan antara kesemua yang membuat kesalahan itu ialah keimanan mereka pada ayat di atas ;-Apabila melakukan 'fahisyah' atau 'zolamuu anfusahum'
1)zakarullah-ingat Allah (memperbanyakkan ingat , kata lainnya ialah sedar semula nilai kehambaan itu)
2)fastaghfaru lizunubihim-meminta ampun , org bersalah dengan istighfar itu ibarat kuku dengan isi , xleh dengan dosa tanpa istighfar ...btw mane nak cari yg langsung x ada dosa???
3)walam yussirru 3la ma fa3alu wahum ya3lamun-yang ni rsenya jarang yang diamalkan kerana mmg bnda ni paling susah , klu perhati dan faham penggunaan LAM di situ bukan LA(hurmmmm),sedarlah , ramai yang susah utk mengamalkan tidak mengulangi kesalahan dalam keadaan dia mengetahui tetapi yang terpilih mampu mengamalkan itu , pastilah mereka itu yang dekat dengan syurga yang termahal itu.



"sya3ban dah menjenguk seminggu , ku harapkan teman seperjuangan semua memikirkan satu benda ni
{andaikata dalam kelapangan , atau sibuk 'sikit' dgn exam midterm ini pun telah gagal utk khatamkan walau sekali(1x) Al-Quran pd sya3ban ini, mcne lah dengan kesibukan pada bulan ramadhan nnti yg ada final exam ,adakah akan gagal utk khatamkan al-quran jgk? nak tggu cuti baru nak speed habiskan khatamkan al-quran?}
sama-sama kita fikirkan"

حسنة الابرار ,سيئة المقربين-lumrah hidup



p/s-berpeluangkah 10 akhir nnti menjadi tetamuNYA????


p/ss-menanti tibanya bulan 8, hanya Allah yang tahu













nafsu musuh pada iman,
syari3 firas a3jluni ,
dkat2 subuh.

Tiada ulasan: